Våldtäkt/Rån/Misshandel - eget ansvar?

Efter varje helg så får man läsa/höra om en massa våldtäkter, som begåtts på fester, på vägen hem osv.
Och jag börjar faktiskt fundera lite. Inte så att man på något sätt får skylla sig själv om man blir våldtagen, det menar jag ABSOLUT inte. Det är aldrig aldrig OK. Visst tycker jag att man ska kunna gå stupfull och naken utan att någon rör en.

Men - om någon inte har låst sin bil och lämnat väskan med plånbok och nycklar där inne, då tycker nog de flesta att man var ganska osmart och att man lite får skylla sig själv när någon snor bilen, länsar kontokorten, falskleggar med IDkortet och kanske rent av tar hemnyckeln och går in i huset/lägentheten. Det var ju trots allt ganska tanklöst och oansvarigt att lämna bilen öppen med handväskan synlig. det hade ju så lätt kunnat gå att förhindra om offret bara hade gjort 2 saker, låst bilen och tagit med sig värdesakerna.
Detta är samma sak som med våldtäkter - man ska kunna lämna bilen så, men vi lever i ett samhälle som gör att det genast blir ganska dumdristigt att göra det.

Så min fundering är alltså: Varför väljer man att gå hem en lång bit i mörker mitt i natten en lördag när man är så himla medveten om vad som kan hända? Varför kan man då inte se till att få skjuts, att någon möter en, att man får sova över någon annanstans, eller åtminstånde att någon pratar med en i mobilen?! Varför super man sig så jäkla full att man överhuvudtaget inte kan ta vara på sig själv och förlorar omdömet totalt, om man vet med sig att man inte är med kompisar om man vet bryr sig och ser efter en? Eller om man inte vet hur man ska komma hem sen? Då är det faktiskt bättre att hålla sig någorlunda lagom nykter.

Vi vet ju så jäkla väl vilka risker som finns. Ändå skiter vi i att akta oss. I många avseenden är vi däremot väldigt noga med det, vi är ganska duktiga på att låsa om saker och ting, vi sätter på våra barn cykelhjälm, vi köper säkra bilar.

ja, som sagt, jag menar inte att man får skylla sig själv. Men jag ifrågasätter att såpass många inte accepterar att riskerna finns och därmed skyddar sig själva.


Kommentarer
Postat av: Anon

Hoppas med hela mitt hjärta att du är på allvar,för dummare har jag nog fan inte läst under min tid på Internet.Hur i helvete ser världen ut när man inte ens kan gå hem på kvällarna utan tankarna att någon kommer och rånar/våldtar mig?! haha tänk om gör rätt.



(är kille dessutom)

2009-11-11 @ 08:58:38
Postat av: Regina

Alltid lika roligt med anonyma spydiga kommentarer, dom tar jag alltid på lika stort allvar!



Verkar ju inte ens som om "Anon" har läst inlägget ordentligt, och han har heller inte skrivit så att jag förstår vad han menar riktigt??



Jag citerar iallafall mig själv för att förtydliga vad jag menar:

"ja, som sagt, jag menar inte att man får skylla sig själv. Men jag ifrågasätter att såpass många inte accepterar att riskerna finns och därmed skyddar sig själva."



Alltså, världen ser ju ut som den gör, saker kan hända och händer ofta, varför då inte förebygga att vi själva drabbas?



2009-11-12 @ 12:02:33
URL: http://queenofrefelctions.blogg.se/
Postat av: camiiiSexzita

bra skrivet, vissa folk kan inte läsa bara verkar det som, inte heller stå för det dom skriver genom att vara anonyma :P

2009-11-12 @ 14:54:27
URL: http://camiiisexzita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0